Hétvége a Kis-Balatonnál

A hétvégét barátaimnál töltöttem egy kedves kis faluban, a Kis-Balatonnál, Sávolyban. A kellemes beszélgetések mellett vendéglátóim nagy lelkesedéssel mutatták be szeretett környezetüket, a Kis-Balaton térséségét, mely percek alatt elérhető a faluból.
A két nap során elérték nálam azt, hogy végérvényesen beleszerettem a csendes nádasokba, az érintetlen állatvilágba, a Zalai dombok ölelésébe, és visszatérve a szürke hétköznapi városi életbe, máris visszavágyom.
Látnivalók, látott és tapasztalt szépségek a környéken:
Kápolnapusztai bivalyrezervátum: az őshonos faj bemutatásának központja, nagyon szépen kialakított sétautakkal, kilátópontokkal, gyerekeknek felnőtteknek egyaránt érdekes és látványos. A belépő nem drága, a Balaton Felvidéki Nemzeti Park más látványosságaival kombinált olcsóbb belépőket is kínál. a bivalyok természetes élőhelye, dagonyázóhelyei, a pusztarétek nagyon magyarosak, a bivalyok egészen közelről láthatóak. A bivalyok mellett sok ürgét is láttunk. A rezervátum délelőtt 9-től sötétedésig nyitva van, a szép kis fogadóépületben kiállítást láthatunk a Kis-Balaton élővilágáról, és büfé is működik.

Kányavári -sziget: gyönyörű fahídon lehet eljutni a sziget belsejébe, (megközelíthető a Zalakomár-Zalavár közötti útról) ahol gyalogos sétát tehetünk a nádasok mellett. A hídról rengeteg kacsát, vizicsibét, gémet láttunk, a nádasok, vizi növények, vizi liliomok látványa lenyűgöző. A sziget rövid sétával körbejárható, belsejében kialakított tűzrakóhely is van, gyerekeknek kiváló kirándulóhely lehet, de felnőttek is élvezhetik az érintetlen természet szépségét.

Zalavár: történelme mellett természeti szépségei is vannak, a Kis-Balaton tájház modern interaktív kiállítással mutatja be a Balaton élővilágát, Zalavár történelmét. A bemutatóház mellett kis emlék-kápolna áll, a kiállítás utal arra, hogy itt temető volt, bemutatja a temetkezési szokásokat is. De beülhetünk csónakba, amit mi magunk irányíthatunk, vagy Matula bácsi kunyhójában Tisza tévén nézhetjük a Tüskevár c. filmet. Érdekes és ötletes volt a bejáratnál lévő Magyarország térkép, mely fölött felirat buzdított bennünket, hogy jelöljük be honnan jöttünk. A színes kitűzőktől hemzsegett az ország térképe, jóérzéssel töltve el bennünket, hogy lám lám az emberek kíváncsiak, és jönnek látni, érezni, szeretni az országunkat.

A kiállítás mellett remek játszóteret alakítottak ki a kicsiknek, az 1985-ben felállított Cirill és Metód-emlékmű pedig annak emlékét őrzi, hogy 867-ben itt járt Cirill és Metód, hogy keresztény hitre térítse a szláv lakosságot.
A tájház mögött Makovecz Imre tervezte kis kápolnaszerű épületet találunk, és a Szent Adorján bazilika romjait. Abban az időben Európa legnagyobb ismert templomának romjai után, az út túlsó oldalán pár száz méterre kis tábla jelzi a Récéskúti Bazilikát, melyhez néhány száz métert kell kellemes zöld környezetben sétálni, és a fák közt máris látjuk a templom maradványait, melyet I. István idejében építettek.
Ennyi történelmi látnivaló mellett a horgászat szerelmesei is hódolhatnak szenvedélyüknek, és a melegvízű termálfürdőjáéről híres Zalakaros is csak pár km.

A második hétvégi napon az időjárás nem volt kegyes, így csak rövid kirándulást tettünk a mesebeli nevű és mesebeli kinézetű Vindornyalakra. Vasárnaponként vásárnapot tartanak a falu központában, ahol házitermékeket, és kézműves dolgokat lehet vásárolni. A gyönyörű kézi készítésű ékszereknek mi sem tudtunk ellenállni, és a finom palacsintából is kóstoltunk.
A szervező Pálfalvi Dorottya meséskönyvei írása mellett lelkes szervezője a vásárnak, s hogy a szemünk mellett a lelkünk is töltődjön, kiállítás megnyitóra indultunk a szépen felújított Hertelendy kúriába. Az élénk színekkel ábrázolt Balatoni tájak festményeit gitárkísérettel nézhettük, hallgathattuk.
A kis falu temploma romantikus környezetben magasodik, a szemerkélő eső ellenére az érintetlen táj szépsége, az emberek kedvessége magával ragadó, a szívünkben biztosan visszavágyunk ide.

Visszafelé még megnéztük a Hévíz-Egregyi Árpád kori templomot, mely a kis temetőben áll, és gyönyörű kilátás nyílik Cserkeszőlőre és a szemközti hegyekre-völgyekre.
Megnéztük Balatonszentgyörgy-Batthyány-pusztán a Csillagvárat, mely még a Festeticsek vadászlaka volt valaha. Környzetében sok régiséggel, állatsimogatóval, és hagyomárnyőrző kiállítással találkozhatunk.
Némi belépő ellenében órákig lehet sétálni, nézelődni a Csillagvárban és környezetében.

Tartalmas hétvége volt, de maradt még látnivaló, és a Kis-Balaton körüli bicikliutat sem hagyjuk ki legközelebb.
Már tudom, hogy Sávoly és környéke mennyire értékes, a természeti környezet mennyire emberi életre való, és nagyon sajnáltam, hogy vissza kell térnem a nyüzsgő városba.