Csákvár szépségei

Csákvár már az őskorban is lakott település, a Vértes lábainál. Sok sok túrán jártam már a környékén, nagyon sok túra útvonal vezet errefelé. Jókat lehet kirándulni, gyalogolni, és én egyéb szépségeit is igyekeztem felfedezni. Az ATV Hazai turizmus c. műsorában hallottam a Csíkvarsai rétről, ami természetvédelmi terület, rengeteg védett madár lakhelye. Mielőtt beérnénk Csákvárra, Fornapuszta táblánál kell befordulni, és elénk tárul a csodás Vértesi panoráma, az óriási rétek, lovak, tehenek, szürkemarhák. Én Lovasberény felől közelítettem, a Pusztai Farm táblánál fordultam be, így még szebb a kilátás, szemben a hegyek, előttünk a hatalmas mezőkkel.
Kellemes sétát tettem, majd kijutva a főútra, Csákváron folytattam a felfedezést.

A Geszner ház és környéke szintén természetvédelmi terület, egy tó parton, épült házikó, melyben kiállításokat rendeznek, de sétára is alkalmas a környéke.

A Geszner ház után útba ejtettük a Csuta-cukrászdát, melynek remek fagylaltjait kóstoltuk meg.
Nagyon ízlett a 2011-es aranyérmes gesztenye fagylalt, de a vajkaramella, a málna, a sárgabarack mind megnyerte a tetszésemet. A 2010-es év fagyija, a Házisas vidámság sem volt rossz, de fahéj is volt benne, amit én nem szeretek.  A sütik is ínycsiklandóan néztek ki, de a dupla adag fagyi benyalása után, nem volt hely már számukra.

A finom fagyi után szétnéztünk az Esterházy kastély parkjában. Nagyszerű sétákat lehet tenni, kijelölt túraútvonal is van (sárga jelzés) padok, asztalok, pihenőhelyek, jó futóterep, és most eső után minden csupa zöld volt. Hátulról közelítettünk a kastélyhoz, pár fotó készítése erejéig. Ma kórházként működik a barokk stílusban épült kastély. Esterházy János építtette, a híres kastélytervező, Fellner Jakab tervei alapján. Később az átépítéseknél vette fel a klasszicista stílus jegyeit, parkja is klasszicista angolpark.
A kastély-kórház mögötti rész nagyon szép és gondozott, nyugodtan körbe lehet sétálni a szép épületet. Erről a helyről Polcz Alaine: Asszony a fronton c. könyvében olvastam, aki a háborúban itt élte át a frontot. Története nagyon izgalmas, egyben fájdalmas sorsot mutat be. Ajánlom olvasásra, hogy többet tudjunk meg történelmünk rémes korszakáról, és a kastély szerepéről a II. világháborúban. Én bevallom először a könyv hatására jártam itt, olvasás után azonnal látni akartam a helyet, ahol a történet játszódik.

Nem messze a park hátsó részénél lovardát találtunk, és néhány kis pincét, majd a sárga jelzésre visszatérve elsétáltunk a Vadászkápolnához. A park bejáratától 1,8 km-re lévő kis kápolna tetején kilátó van, fel lehet menni szétnézni.Lovak itt is, mint a környékben mindenütt vannak, akár szembe is jönnek velünk.

A réten érdemes körülnézni, aki szereti gombát, találhat, én is találtam őzlábgombát, szegfűgombát, (azt másutt is) remek vacsora készülhet belőle.

Miután visszasétáltunk kocsinkhoz, tettünk még egy kitérőt a szomszéd bájos faluba, Gántra. Ez a település turistaparadicsom, szálláshelyekkel, étteremmel ellátva. A falu minden pontján virág, minden kis hídon virágosládák, a házak szépek, gondozott előkertekkel, még a régi házakat is takarosan felújították. Igazi nyaraló környék, csend, nyugalom, jó levegő, pihenés szemnek és szívnek. A környék híres lótartásáról, a réteken szépséges lovakat láthatunk, a lovardákban ki lehet próbálni a lovaglás örömeit.

A falu végétől nem messze fantasztikus holdbéli tájjal a Bányamúzeumot nézhetjük meg. Jó kis gyalogos sétát lehet tenni az egykori bauxitbánya helyén, vöröslő sétautakon járhatunk, izgalmas, és nagyon érdekes.
Érdemes a környékre jönni kirándulni, nyaralni, vagy akár egynapos, vagy mint én egy délutáni programot csinálni.
A délutáni szerzeményem megmosva előkészítve. (szegfűgomba, amit felénk csirkegombának hívnak)

És gombapörköltnek elkészítve.

A gombaszedés nagyon jó program, kint vagyunk a természetben, friss levegőn, mozgunk, és még vacsoránk is ingyen lesz, ha ügyesek vagyunk. De csakis azt szedjük, amit ismerünk, vagy vizsgáltassuk be!
A csirkegombából ugyanúgy készítettem a pörköltet mintha hús lenne, (olajon hagymát dinsztelünk, só, bors, pirospaprika,) majd ha a levét nagyjából elfőtte, akkor tejfölös habarással dúsítjuk. (tejfölbe kiskanálnyi liszt, arra merünk ki a forró gombaléből, többször keveset, aztán ha átmelegedett, összeöntjük)
A délután jól sikerült, kellemes környék, remek látnivalók, természeti szépségek.