Tátrai kalandok1.

Öt napig kalandoztam a Bakonyi Kalandorok http://bakonyikalandorok.info/ Turistaegyesülettel Zakopaneban. Életem egyik legszebb hete volt. Csodás helyekre jutottam el, magamat túlszárnyalva küzdöttem le a tériszonyomat.

1.  Az egész heti tervezés, csomagolásterv, útvonalterv kezdte szétfeszíteni a fejemet, ami hülyeségekkel volt tele. Be voltam parázva a hegyektől a tériszonytól az idegen emberektől az autózástól egyedül Zakopaneig. (375 km) Már kimerültem az idegességtől, és végre eljött az indulás napja. A csomagtartót dugig tömtem, két hétre való ennivalóval három embernek minimum, annyi pulcsival hogy mínusz tíz fokban sem fáztam volna. Több garnitúra túracipővel és gálaruhával felszerelkezve,  hiszen ki tudja mi fog még történni, legyen.

Az átalvatlan éjszaka után aztán eljött a reggel és végre eltűnt a csomó a gyomromból. Száguldottam szabadon és boldogan. Térkép szinte nem is kellett, emlékezetből mentem, hiszen tavaly már jártam Lengyelország e csodás városában. Szlovákiában vettem autópálya matricát, és figyeltem a táblákat, amik remekül mutatták az utat. Már nem volt bennem félelem, csak izgalmas várakozás.

Megérkeztem, a szállás címét persze nem találtam meg egyből hiszen a GPS pont nem akart működni. De némi német nyelvtudással sikerült az előre nézegetett útvonalak szerinte megtalálnom szálláshelyemet a Willa Excelsiort. http://www.excelsior.com.pl/ Bejelentkeztem, felcuccoltam a második emeletre, és sétáltam kicsit a városban. Hamarosan megtaláltam a többiek starthelyét is a Kempinget, http://www.podkrokwia.pl/és ott is lejelentkeztem hogy megvagyok.

Az ígéret szerint a nagy hegymászó túrák mellett kisebb kényelmesebb túrákat is vezetnek, én ebben bíztam. Az esti közös eligazításon aztán teljesen elszállt belőlem minden para. Kezükbe vettek a túravezetők és alig vártam a másnap reggeli indulást. De előtte még egy közös vacsin kóstolgattuk a soplicát, ami egy remek lengyel likőr különböző ízekben. Pelmenyit ettem, tudtam hogy nagyon finom. Töltött tészta valami eszméletlen finom sajtos töltelékkel. Remek volt.

A legelső túra már reggel hatkor indult, autóval mentünk még néhány km-t a Morskie Oko  https://www.zakopaneinfo.hu/?strona,doc,pol,glowna,1524,0,495,1,1524,ant.htmltóhoz. Nem is egy tó van itt hanem kettő, és körben hatalmas hegyek. Hihetetlen de már reggel fél hét után majdnem tele volt a parkoló, mintha az egész ország ma reggel készült volna kirándulni a hegyekbe. Az első 13 km-t lovaskocsin utazva tettük meg, szuper hangulatban. A menedékháznál egy kis pihi, reggeli, egy pocsék kávé, aztán közösen indultunk a tavakhoz, ahonnan a bátrabb csapat még tovább indult fel a Rizy 2499 m-es csúcsára.

Tíz perc után a tüdőmet kiköpve utolsóként lépkedtem fölfelé a második tóhoz, nagy köveken, dupla lépcsőmagasságokon és tűző napon. De végre feljutottam és innentől szuper volt minden. Fotóztam sokat, szépséges kék volt a tó, és hatalmasak körben a hegyek. Láttam légi mentést,  apró embereket egy szikla párkányán. Fogalmam sincs hogy kerültek oda és mi volt a tervük. Nem volt jó érzés.

A tavak körül kisebb túrautakon lehetett túrázni, klassz volt nagyon. Még menyasszonnyal is találkoztunk, mert az ittenieknek nem kunszt ide feljönni egy kis esküvői fotózásra. Visszafelé már annyi ember volt az alsó tó körül, hogy lépni nem lehetett. Most lovaskocsi helyett gyalog mentünk le a parkolóba, nem volt nagy élmény az aszfalton. De hogy mindenki túrázik, az hihetetlen. Öreg fiatal kicsi nagy csapatokban csoportokban vonultak az emberek, 23 lovaskocsi ment lefelé mellettünk. Itt nincs Balaton itt hegyek vannak, csodás Tátra, és divat a hegymászás. Nem is csoda hogy a városban általában hátizsákos és túracipős embereket látni főleg. No meg apácákat. Hátizsákkal a hátukon, túracipővel a lábukon, egyedül vagy többen másszák a hegyeket. Modern apácák, mobiltelefonálnak és autót vezetnek. Barna kék szürke és fekete ruhásakat is láttam. Nem tudom melyik mit jelent, de Zakopane utcáin járkálnak, lehet találkozni minden félével.

A napot pisztránggal zártam különféle salátákkal kísérve. A tiszta hegyi patakokban bizonyára van pisztráng, mert a csülök (golonka)mellett nemzeti étel, ahogy a zurek és a bigos is. De a pirogot pelmenyit is meg kell kóstolni, és általában mindent, mert nagyon jó a lengyel konyha. Jó éttermek vannak, kellemes árak, és szeretik a magyarokat. Mindemellett nagyon finomak a sörök, főleg a frissen csapoltak. Fogyasztottunk is bőségesen belőle, hiszen a gyaloglás után kell a folyadékpótlás.

Árinfó: parkolás a tavak alatt 25 zlotyi, lovaskocsi 50 zlotyi, Nemzeti park belépő 5 zlotyi.