Tavasz Sukosanban

A tenger valahogy mindig a nyári nyaralások színhelye szokott lenni. Így voltam ezzel én is, többször is volt szerencsém a horvát az olasz sőt a balti tenger partjához is, de mindig nyáron “nyaraltam”. Idén első alkalommal újítottam, és nagyon remek tapasztalatokkal ajánlom mindenkinek a tavaszi utazást.

Először is: rendelni kell jó időt, mert csakis arról tudok nyilatkozni, mit csinálunk, ha jó az idő. Fürdünk, napozunk, esténként kis kocsmákban múlatjuk az időt, ez nem kérdés. Tehát ha a rendelés rendben van, utazhatunk.

A horvát tengerpart nagyon könnyen és jól elérhető autópályán, és tavasszal még a fizetős kapuknál sem áll sor. A határon is könnyen átjutunk, bár a visszaúton már várni kellett. Ami itt nyáron lesz, szerintem kezelhetetlen, sok sok óra várakozás kell majd a határátlépéshez.

De most tavasz volt, április utolsó napjai, és csupa csupa napfény a tengernél. Kellemes, hűs, de már fürödhető víz, napozásra kiválóan alkalmas napfény, még nem vad erős sugárzással. Remek volt, csak ajánlani tudom a tavasz végi utazást.

Az éttermek már nyitnak, de biztos hogy minden tengerparti falucskában találunk nyitva tartó kávézókat, éttermeket, mert a horvátok szeretik ott múlatni az időt. Kávéznak, cigiznek, beszélgetnek, és lazítanak. Nem sietnek sehova. Talán kissé alacsonyabb igényszinten élnek, mint mi, talán kicsit lassabb a tempójuk a munkában is, de a szívük bizonyára egészségesebb, és nem stresszelnek állandóan.

Sukosan tengerpartja álomszép, egy öböl, ahol a víz is melegebb, a part apró kavicsos, néhol homokos, fürdésre kiválóan alkalmas. Szemben szigetek vannak, így tavasszal csupa virág, csupa zöld minden. Ha sétálgatunk, találunk sziklás öblöket is, tömeg nincs, elvétve néhány ember. Kellemes és hívogató a part. Sukosan különlegességei az Arany-öböl kellős közepén meredező Valaresso romfalak. A XV. században Zadar érseke, Matheo Valaresso egy nyári palotát építettet magának a lagúna kellős közepére, mely a török-velencei háborúkban súlyosan megsérült. Csupán a most is látható három falpillér maradt meg az épületből. Érdekes, látványos rom a vízben. Nincs messze a parttól, be is úszhatunk mellé.

Több étterem is nyitva van, jobbnál jobb pizzák, halak csábítanak az étlapon. A kávézók üvegfallal szélben esőben is biztosítják a csodás kilátást a tengerre. A nénik árulják reggelente a kertjükben termő friss zöldséget, a boltok késő estig nyitva tartanak, nem drágábbak mint a nagy szupermarketek amiből a nem messze lévő Zadarban található jó néhány.

A kis óváros hozza a horvát hangulatot, a főtéren minden este összegyűlnek a helyiek. Idilli hely. Dolce vita, édes élet. 🙂

A kikötőben mocorognak a hajók, jachtok szántják a vizet, hullámokat verve a partra. Már működik a parti zuhanyzó is, és ha nem kedveljük a betonos partot, stégeken is hódolhatunk napozó szenvedélyünknek.

Sukosan pici hely, 3-4 ezer lakossal, de minden elérhető közelségben van. Nincs 600 km, 6 óra alatt autópályán elérhető akár egy hosszú hétvégére is.  Még szezon előtt érdemes tengerezni, élvezkedni, aki teheti bízzon benne, hogy remek időt fog ki, és jól fog nyaralni.

Programnak ott van Zadar, ahol várost nézhetünk, lófrálhatunk, már most tavasszal is sok az ember, és a látnivalókban bővelkedő várost megtöltik a turisták. A gasztronómiát se hagyjuk ki, mert kihagyhatatlanok a frissen roston sütött halak, a remek pizzák, melyek szerintem vetekszenek olasz társaikkal, aztán ott vannak a rizottók, a tenger gyümölcsei, és még sorolhatnám.

Hajót, motorcsónakot lehet bérelni, a napágyak és vízibiciklik hiányoznak csupán, és kevesebb a nyitva tartó fagyizó, meg büfé. Kagylókat, kavicsokat gyűjthetünk, a parton nagy sétákat lehet tenni. Tavasszal a tenger szuper.