Egy francia főzőiskola tapasztalatai

Ha az ember már tud egy kicsit főzni, és érdeklődik a gasztronómia iránt, szívesen keres főzőtanfolyamos programokat magának. Én is járogatok, keresgetek, mit és hol érdemes tanulni. Jártam már paleo főzőtanfolyamon, tanultam vegán ételeket, készítettem kencéket, most egy haladó francia főzőiskolát választottam hétvégi programnak.

Nem kellett messze menni érte, csak ide a szomszédba, Zalába, egyik kedvenc kis hotelembe, a Bonne Chance-ba.  (Bon Száns – azaz jó szerencsét)  A hotelnak már a neve is  francia, így nem lehet véletlen, hogy éppen haladó francia kurzust tartottak. A kurzus pénteken délután kezdődött és szombaton délig tartott.

Megfőztünk három fogást, levest, főételt, desszertet, megtanultunk mindent, amit lehet, jó hangulatban, lazán, de mégis profi módon. Az oktatónk Ekler Viktor séf volt, akinek tudása, profizmusa, és közvetlen személyisége az első percben megfogott.

Már a fogások is nagyszerűek voltak, hát még az elkészítés öröme. Készítettünk francia hallevest, Bouillabaisle-t (ejtsd bujabész) oratát batyuban, ami fóliában sült halat – durbincsot takar- zöldséggel bebatyuzva, valamint epres mille feuille-t. (ejtsd millfő). Amíg ismerkedtem a francia szavak szépségével, próbáltam kimondani, segítségünkre sietett a pincér, és kiosztotta az ajándék aperol spitzeket. Nyilván ahogy jöttek a spitzek emelkedett a hangulat is, no de mi most végül is szórakozni jöttünk, szórakozva tanulni.

A receptek elkészítése kívánt némi alaptudást, ezért volt a tanfolyam haladóknak kitalálva. A végén a séf megdicsért minket, hogy ügyesek voltunk. 🙂

Elsőként a desszert krémje készült el, majd a lapok, és csak azután tettük fel a levest, de közben mindenki részt vett a feladatban, pucoltunk, hámoztunk, vagdostunk, mértük a sütihez valókat. Megtanultunk durbincsot filézni, tintahalat pucolni, és nagyon nagyon sok apró trükköt, fogást a séftől. Ezek az apróságok teszik majd kreatívabbá az otthoni főzéseimet.

Élveztem, bár bevallom kissé fárasztó volt délután négytől este 9-ig a”konyhában” állni. Egy külön helyiségben voltunk, ami nem a konyha, hanem egy tágas étkező inkább, sok asztallal, felszereléssel, és egy főzőlappal. Picit talán túl örömködte a séf az első napot, régi kedves ismerősökkel találkozva, ezért lazábban készültek az ételek, de este 9-re minden kész lett, és “megehettük amit főztünk”.

Én nem vagyok nagy halas, de a főételt biztosan el fogom készíteni. Ennek receptjét közreadom, hiszen látványos, egyszerű, és különleges. Az epres desszert pedig egyenesen isteni lett. Nem is tudtam elképzelni, hogy én ilyet is fogok tudni készíteni. Pedig igen.

A legfontosabb, hogy a hal mindig legyen nagyon friss!

Aranydurbincs batyu

Hozzávalók: egy durbincsfilé/fő, zöldségek, ami friss zöldhagyma, répa, spárga, és zeller. Só, bors, olívaolaj, fehérbor, esetleg citromlé. Alufólia és sütőpapír.

Elkészítése:  A zöldségeket megtisztítjuk, felvágjuk, srégen szeletelve.   Ezután sütőpapírra tesszük a halfilét, rá só, bors, pici fehérbor, meglocsoljuk olívaolajjal. Mellé tesszük a zöldségeket, és a papírt becsomagoljuk még pluszban alufóliába. Kis helyes csomagokat készítünk, és mehet a sütőbe. 10-15 perc alatt elkészül. A citromlé akkor kell, ha nem akarunk bort önteni, de ha borral készítjük, az már megadja  a savasságot.

Második napon ismét epres desszert készült, epres pannacotta. Megint ezzel kezdtünk, hiszen a krémet ki kellett keverni, és le kellett hűlnie. Főételként burgonya fondant, mellé friss zöldségek, vajmártás, és kacsamell készült, valamint egy remek francia burgonyakrémleves.

Semmi nem sült le, nem égett meg, és nyugodtan, lazán, szervezetten főztünk. Ennyi fogás mellett otthon biztosan égnek állt volna a hajam a kapkodástól de itt profizmust tanultam, és türelmet. Az ételkészítéshez alázatot.

Az idő hiánya miatt a kacsamellel csaltunk, azt a konyhában elkészítették nekünk konfitálva. De a többiben aktívan részt vettünk, és nagyon kellemesre sikerült minden. Ekler Viktor séf vérprofi, nagyon kedves, türelmes, és vidám személyiség. Jó volt vele együtt dolgozni. Minden mozdulatából tanulni lehetett.

A tanfolyamra főzni szerető hölgyek, (mint én) fiatal séftanuló, és tapasztalt háziasszonyok, férjek, baráti társaságban lányok, egyaránt jöttek. A második napi ebédünket már profi módon a séf tálalta fel az étteremben, amit bevallom nem is bántam. Jól esett asztalhoz ülni, és élvezni az ízeket.

A tanfolyam ára – kiváló szállással és kiváló reggelivel – illetve a három-három féle fogásból álló, különlegesen elkészített vacsorával és ebéddel összesen 25000 Ft, ami szerintem nem drága. Mindenesetre megérte, én sokat tanultam. Azon kívül hogy kreatívan főztünk, az önbizalmam is nőtt, és még inkább kedvet kaptam a főzéshez.

Köszönjük Ekler Viktor https://www.facebook.com/pages/biz/restaurant-budapest/Ekler-Viktor-Chef-1730190910541214/ , köszönjük Bonne Chance https://www.bonnechance.hu/