Séta a megújult Sóstói tanösvényen

Az ősz utolsó napos szombatján a megújult Sóstói tanösvényen sétáltam. Színek, fények, harsogó őszi levelek, friss levegő, kellemes sétautak, padok, kilátó. Következzen egy ajánló.

A Sóstó tanösvény Székesfehérváron található. Nem, nem a város határán, sokkal inkább a szívében, házakkal, üzemekkel, és a MOL Arénával körbeölelve. Pontosabban a “Focipálya” mögött, de több bejáraton is megközelíthetjük. Legegyszerűbben ha az Aréna parkolójában a Szárcsa úton hagyjuk az autónkat. Ha kisgyermekkel érkezünk, itt mindjárt egy remek játszótéren találjuk magunkat, érdemes több időt szánni a sétára.

Sóstói Tanösvény: 1473-ig vezethető vissza írásos emléke, a tó alkáli sót tartalmaz, gyógyhatású volt. A 19. század közepén elindult a környék parkosítása. A háború előtt a környék közkedvelt fürdő és kirándulóhely volt, stranddal, vendéglővel. A tavat tápláló források szénsavas vizet adtak. Később elhanyagolták a területet, szennyvízbefogadóként is működött, a források pedig elapadtak. 2003. óta védettséget élvez, déli része a homokbánya, védett orchideák, védett madarak területe. A tanösvény 2001-2003. között épült.

Most 2019-ben megújult, szép játszóteret, padokat kapott a sétautak mentén, madárvártákat, deszkás ösvényeket. A megújulás rengeteg munkát jelentett, a tómeder kitakarításától kezdve a terület rehabilitációján át, sok feladatot kellett végrehajtani. A terület egyik végén még lőszermentesítést is végeztek, hiszen valaha az orosz barátaink laktanyái voltak a hátsó rész közelében. A vízpótlásról is gondoskodtak, pl. még a stadion tetejéről is ide van vezetve az esővíz.

Bejárni nem is olyan rövid idő. Sőt. Akárhány órát sétálhatunk, mert annyi a látnivaló, annyifelé kanyarodnak az ösvények, tehetünk kis karikát, nagyobb köröket, mehetünk összevissza, bármelyik kijáratig, vagy bejáratig. Az egészben tök jó, hogy nem lehet megunni, és szép táblákkal érthetően ki vannak jelölve az utak, eltévedni nehéz lenne. 218 hektáros a terület, és igazából fertős jellegű, nádasokkal, madár élőhelyekkel tarkított. Ahogy a sajtó írta, ez nem is a város szíve, inkább a tüdeje. S mint tudjuk, egy jó tüdőre most igazán szükség van. Hát tartsatok velem, látogassátok meg a tanösvényt, szívjátok tele friss levegővel a tüdőtöket, és kerüljetek mentális előnybe egy igazi őszi erdei sétától.

A Sóstói Stadion mögötti részen látogatóközpont is található, ahol a védett természeti területről mindent megtudhatunk. És hogy mi az a minden? Pl azt, hogy a terület kb. 7-8 km hosszú, futópályának is remek, hogy 19 db interaktív információs táblát találhatunk benne, van két madármegfigyelő kilátó, van piknikező hely. Az interaktív táblák nagyon érdekesen foglalkoztatják a gyerekeket, szeretni fogják ők is szüleik is.

A tanösvény egy-egy részén pallókon a víz fölött járhatunk, s ha szerencsék van, teknőst látunk. Nekem a kedvencem a zöld rétek, és a fákkal ölelt ösvények. Tulajdonképpen minden része más és más, nagyon is különleges. Sok a védett növény, de a szép virágokat inkább a tavaszi időszakban fedezhetjük fel. Most a színes őszi levelek a menők, sárgától barnáig, vöröstől rozsdáig, színvitamint szedhetünk magunkba.

Ami számomra nagyon különleges, az a sokféleség. Van itt mocsár, van láprét, ligetes erdő, szikes talaj, homokos részek, szóval nagyon egyedi és érdekes. Talán emiatt olyan gazdag az élővilága, sok ritka madár fészkelőhelye, ritka növény élőhelye.

Most egy közepes körsétát tettem, érintve a madármegfigyelő tornyot, majd a kis piknik szigetet, a nagy zöld tisztást, végül a számomra kedves összeboruló fasoron érkeztem vissza. Ha időnk van, többféle módon bejárhatjuk, több bejáratot kipróbálhatunk, és igen, akár piknikezhetünk is itt.

Kutyát csak pórázon vigyünk, és vigyázzunk a tisztaságra, szemetünket vigyük haza, vagy a parkolóban dobjuk ki a kukába. Bátran útra kelhetünk kisebb gyerekekkel is, egészen kis karikát is lehet tenni, nagyobbakkal pedig változatos köröket. Futókkal is találkoztunk, amíg Székesfehérváron éltem, szombat reggelente itt futottam. Őzzel sokszor találkoztam, ez is bizonyítja, gazdag az állatvilág is.

Nem tudom mit is írhatnék még az ajánlóba, hogy keressétek fel ezt a remek helyet. Ha enni szeretnétek, a Stadion parkoló melletti Szárcsa étterem remek kínálatából tudtok választani, és meg is szállhattok a hotelben. Bővebbet a hotel-étteremről, itt: https://szarcsa.hu/

Kalandra fel, sétáljatok a friss levegőn, a gyaloglás, a séta, fontos az egészségünk megőrzésében, a szemünk befogadja a szép látványt, és bensőnkbe is feltöltődünk ezáltal.

A látogatóközpont hétfőn és kedden zárva tart, a többi napon 10 és 18 óra között tart nyitva. Májustól szeptemberig szombatonként vezetett öko túrákon is részt vehetünk, ott szakember tartja a vezetést, biztos, hogy minden növény és állatfaj bemutatásra kerül. A város szép térképet és leírást is tartogat a látogatóknak, melyet itt nézhettek meg:

Blogomban már régebben is írtam a tanösvényről, ezeket is ide linkelem, ha van kedvetek olvassátok el egy régi teljesítménytúra leírását, valamint egy családi biciklizés beszámolóját. Itt: https://bakancsesfakanal.cafeblog.hu/2011/11/09/tanosveny-a-varos-peremen-kiralyok-varosa-iv/