Mencshely titkai

Mencshely egy kicsi falu, Nagyvázsonytól a Balaton irányában. Páratlan titka, a csodás kilátás a falu szélén található Kossuth Kilátóból. No de ne szaladjunk a dolgok elébe, hiszen azzal kezdődött minden, hogy szép idő lévén, kirándulóhelyet kerestünk. Nagyon szeretem a tanösvényeket, kilátókat, meg mindent, ami a természetben található. Távol a vírustól, távol a gondoktól, csak a friss levegő és a szemünk hizlalása a lelkünk simogatása a cél.

Kirándulni indultunk, és Mencshely elérhető távolságban van, környezetében több látnivalóval, így lett célpontunk a falu határában 5 évvel ezelőtt létesített tanösvény, mely a Vulkán tanösvény nevet kapta. S hogy miért? Mert a falu”hegye” a Halom hegy, egy kialudt vulkáni kúp, tele geológiai történeti emlékekkel, és sajátos flóra faunájával különleges élővilággal.

A falu szélén találunk táblát (Dörgicse irányában) ami a tanösvényt jelzi, ahol az autónkat hagyhatjuk, bár a lustábbak egészen a hegy lábáig autózhatnak, ahol szintén találnak parkolót. De ezt a földutat kihagyva túlságosan rövid lesz a sétánk, pedig a gyaloglás kell, a gyaloglás jó. 🙂

A tanösvény hossza 2 km, így kisgyerekes családoknak is ajánlott, nyugdíjasoknak szintén, és mindenki másnak, aki szereti a természetet, a geológiai érdekességeket, a földtörténeti korszakokat. Legutóbbi bejegyzésemben a Devon korban jártunk Kőszárhegyen, most a földtörténeti középkorba, a mezozoikumba sétáltunk. Különösen érdekes a kialudt vulkán, az egykori bánya belsejében sétálni, bár az egész nem nagy, de nagyon nagyon látványos.

Aki hosszabb kirándulást tervez, nyugodtan hozza a csomagolt élelmét, vannak padok, asztalok, piknikező helyek, és a tanösvényt jól jelzett táblán követhetjük végig. A falu határából a piros sáv jelzés is irányít, de amint elérjük a kék túra jelzését, a tanösvény tábla is megjelenik. A (Halom hegy alján kék túra pecsételő helyet is találunk.)

A sétánk közben a különleges flóra-faunának köszönhetően csodás mohás sziklákat, páfrányokat láthatunk, kicsit dzsungelhez hasonló az egész, és a kráter belseje kívül-belül körbejárható.

Miután megcsodáltuk, lefotóztuk, felmásztunk a kilátó tövébe, ahol látványos geológiai falat, és egyéb bemutató helyeket találunk. Érdekesek, és különlegesek. De a legszebb mégis a kilátóba történő felmászás, és az onnan látható csodálatos balatoni panoráma. A 399 méter magasságban minden irányban szép dolgokat fedezhetünk fel.

Hátunk mögött a Kab-hegy, attól balra a Somló teteje, és előtte a Négyszögletes Kerekerdő látszik, mégpedig tökéletesen. Kár, hogy ezt kevesen ismerik fel. Aztán ha előre és kicsit jobbra nézünk, láthatjuk az összes nagy tanúhegyünk púpját, a Csobáncot, Gulácsot, Tóti-hegy tetejét. A Badacsony,  a Szent-György hegy, mind-mind a lábaink előtt-alatt fekszik, csodásan néz ki. Előttünk alul pedig Dörgicse, látszik a felső templomrom teteje, a szép pincék, és persze a napfényben fürdő Balaton. (Dörgicséről bővebben itt írtam: https://bakancsesfakanal.hu/2012/01/27/dorgicsen-jartam/

Néha ugyan felhős az ég, de mit sem ront a panorámán, és az élvezetes kilátáson. Maradnék még, de jönnek mások is, és ügyesen tartjuk a távolságot, egyszerre nem sokan mennek fel.

A kilátó egyébként nem véletlenül kapta a nevét, az 1848-as szabadságharc elbukása után itt a faluban rejtőzködött Kossuth Lajos felesége, és gyermekei. Kossuthról bővebben itt olvashattok egy bejegyzésemet, szülőfalujában Monokon is jártam: https://bakancsesfakanal.hu/2015/09/17/kossuth-lajos-faluja-monok/

Tipp: ha már körbejártuk a Halom-hegyet, a szomszédos két falu Barnag, és Vöröstó Kálváriáit is nézzük meg, nagyon hangulatosak, és szintén szép kilátás jár hozzájuk. Ezekről itt írtam már: https://bakancsesfakanal.hu/2018/03/17/kalvariak-mint-uticelok-barnag-vorosto/

Aki szereti az ilyen kráter belsőket, és geológiai bemutatóhelyeket, ne hagyja ki a Ság-hegyet sem, ahol a vulkánokról még többet megtudhat. Itt írtam róla bejegyzést: https://bakancsesfakanal.hu/2018/12/08/tura-a-hegy-gyomraba/