Érseki kastélyok

Szerdai szabadnapom két érseki kastély megtekintésére szántam. Kalocsa és Hajós jó választás volt, egy napba kellemesen beleférő programot állítottam össze.
Kalocsa főterén nyitott ajtókkal várt a barokk Főszékesegyház. Ámulatba ejtő munumentalitása, a barokkra jellemző túldíszítettsége lenyűgöző látvány volt.  A kalocsai érsekség az ország második legmagasabb rangú érseksége, melyet még I. István alapított.
Az Érseki Palota, mely közvetlenül a templom mellett található, 12 órakor volt vezetéssel látogatható, ezért addig megnéztük a tér túloldalán lévő Érseki Kincstárat, majd a Paprika Múzeumot is.
A három múzeumba kombinált kedvező árú jegyet lehet vásárolni, 1.500 Ft-ért.
A kincstár bőséges látnivalót tartogatott. A kedves múzeumi munkatárs szívélyesen kalauzult, a kiállított tárgyakról mindent elmesélt, így sokkal tartalmasabb, élménydúsabb lett a látogatás. A kalocsai érsekség 1000 éves történetét bemutató kiállítás mellett Grősz József egykori kalocsai érsek életét bemutató kiállítást is láthatunk. Mindszenthy bíboros nevét ismerem, de nem tudtam, hogy ő is koncepciós per áldozata lett.
A kincstár után néhány perces séta a tér másik oldalán lévő Paprika Múzeum. Az Alföld híres termékét és készítését bemutató kiállítás nem volt rám nagy hatással, de a gerendákon függő milliónyi füzér pirospaprika nagyon látványos volt, az illatok pedig belopták magukat az orromba.
Vettem igazi kalocsai paprikát, majd elsétáltunk az Érseki Palotához.
 Az Érseki Palota épületében található a Főszékesegyházi Könyvtár, melynek bemutatását izgatottan vártam. Egy fiatal hölgy vezetett bennünket Patachich Ádám érsek művészi ízléssel berendezett barokk olvasótermébe, ahol százával álltak a polcokon a szebbnél szebb régi könyvek.

A könyvespolcok kialakítása, rendszere lenyűgöző, az aranyozott bőrkötésű könyvek egészen a plafonig sorakoznak. Az üvegvitrinekbe különleges ritkaságok láthatók, egyik ámulatból a másikba estem a könyvek keletkezése kapcsán. Csodálatos kézi festéssel, egy fél életen át készült gregorián könyv, csillagászati kódexek, orvosi könyvek, tele anatómiai rajzokkal. Nekem legjobban az orvosi könyvek, illetve azok elkészülésének története tetszett. Az író, a Párizs környéki temetőkből és kivégzőhelyekről vitte a hullákat haza, hogy felboncolván megismerje az emberi testet, az emberi belsőről pontos rajzokat készítsen, hogy tudását később a gyógyítás nemes céljára használja. Sok sok izgalmas történetet hallottunk, és a könyveket magunk is kézbevehettük, de bárki tanulmányozhatja őket,  mert igazi könyvtárként is működik. Csak az a feltétel, hogy előre be kell jelenteni.
A negyven perces vezetés után átautóztunk Hajósra, ahol egy felejthető ebédet ettünk a Judit panzióban. Rövid sétát tettünk a  Hajósi Pincefaluban, ahol nem először jártunk. Szebbnél szebb pincék, szépen gondozott szőlők között jártunk. Találtunk egy nyitvatartó pincét, ahol kóstolással dönthettük el, hogy melyik finom hajósi borból vásároljunk a vacsora mellé.

A pincesor után a fő uticél következett, a tavalyi évben frissen felújított Hajósi Érseki Kastély megnézése.
Már a parkoló kialakítása is hatásos volt, mivel a kastély kertjében voltunk egyből. Szebbnél szebb ösvények, lugasok, növények vannak, gyönyörű barokk kertet varázsoltak ide a kertépítők.

A belépő nagyon baráti, családi jegy 1500 Ft két felnőtt és egy gyerek részére. Igaz fotózni nem lehet, és vezetés sem volt, de a kiállítás olyan interaktív módon van összeálítva, hogy nem is volt szükség rá.
A földszinten vadászati kiállítás, a hajósi szentbúcsú, és a borkúltúra került bemutatásra, valamint egy környékben élő festő csodás akvarelljei.
Az emeleten a főúri életformát próbálják visszahozni. Minden teremben találtunk prospektust melyet a magyar mellett angol, német és francia nyelven is olvashatnak a látogatók.
A szalonok, hálók, dolgozószobák, ebédlő, díszterem helységei korhű bútorokkal, vannak berendezve, melyhez finom elegáns anyagú függönyöket választottak. A falfestés kézi, szintén barokkra jellemző, nagyon szép finom virágokkal megfestett. A színek, árnyalatok ízléses összhatása dícséri a belső építészt.
Az 1740-ben érseki kastélyként épült, majd később árvaházként és gyermekotthonként működő épületet 15 éve láttam romosan, elhanyagoltam. Csodálatos a felújítás után, jó lenne minden szép kastélyunkat így megmenteni.
Igazi turisztikai vonzerő a pincesorral, és a közeli Kalocsával együtt.