A legszebb fekvésű falu: Súr

Tavalyi évben egy pályázaton a legszebb fekvésű falu címet Súr nyerte el. A kis falucska a Bakony lábainál fekszik, nosza elindultunk felfedezni, hogy valóban szép -e a fekvése. Azt is olvastam róla, hogy lombkorona sétányt létesítettek a falu határában, így megvolt a motiváció egy őszi kiránduláshoz.

A kis falu első említése 1436 körüli, és mint sok más település Súr is áldozatul esett a törököknek. Majd történeti szempontból legjelentősebb ura a Zichy család lett, kiknek szép kastélyuk a háború után tönkrement. Mára csak az emléke maradt. Érdekes történeteket, és a falu történetét itt olvashatják. Nagyon érdekes, érdemes rákattintani. http://www.sur.hu/index.php/turizmus/sur-tortenete

A falut egyébként Székesfehérvárról Bakonycsernye irányában lehet megközelíteni, és a falu végén jobbra kanyarodni. Ott már tábla jelzi Súrt, ami 45 km Székesfehérvártól. Szép lankás tájak, dimbek és dombok, legelésző tehenek között érkeztünk a faluba. Megtaláltuk a központban az útbaigazító táblát, hogy merre is van az Úri szőlő, ahol a lombkorona sétányt találjuk. A frissen átadott a falu fölött található, szép rálátással a környékre.

Kissé csalódott voltam, mert picike, néhány perc alatt bejárható. Leginkább kisgyerekekkel érdemes ide látogatni, ők jól tudnak szórakozni, a csúszó kötélen játszani. Padok asztalok vannak, így piknikezni is lehet, méltán büszke rá a falu.

Az Úri szőlőkből remek kilátás nyílik a környező hegyekre, tényleg szép fekvésű a falu. De én elfogult vagyok, az én falum, a közelben lévő (25 km) Csesznek szerintem sokkal szebb fekvésű. Ha már ide látogat valaki, oda is érdemes elmenni, és meggyőződni róla. Szóval Súr. Kicsit sétáltunk még a szőlőhegyen, az erdő csodás színekbe öltözött.

Van néhány látnivaló, természeti és építészeti emlék.  Horgásztó, kilátó, kis templom a falu közepén, és életfa.

A látnivalókat tábla is jelzi, de bármilyen szépen megcsinálták ezt a kis lombkoronás látványosságot, szerintem kevés a látogató.

Sétálni, fotózni mindenképpen érdemes, és hát a levegőt harapni lehet, olyan friss.

Szüret környékén vagyunk, tökös fesztiválok előtt, itt is, mint sok más faluban nagyon szép kis dekorációt készített a falu.

A szomszédos faluban Ácsteszéren született Táncsics Mihály, oda is érdemes ellátogatni, szintén gyönyörű fekvésű falu, és egy másik úton érkezhetünk vissza a 81-es főútra.

Súr kissé csalódás volt, valahogy több látványosságra, érdekes portákra, házakra számítottam. Van ugyan szálláshely, étterem, és találtunk egy hétvégén is nyitva tartó pékséget, ahol vasárnap friss zsömléket tudtunk venni. De azért mégis pici hiányérzettel indultunk haza. A közelben lévő Csatka kárpótolt kicsit az elmaradt csodáért.

Súr. Itt is jártam, valaha keresztanyám és rokonság is élt itt, mára egy kedves kis hely, semmi több. Nekem.

Ui: Meg kell jegyezzem, hogy a falu népe, lakossága szeretettel ápolja, gondozza faluját, és várják a látogatókat. Azt is fontosnak tartom megjegyezni, hogy a legszebb fekvésű falu címért közel kétszázan pályáztak, és bizony szép teljesítmény azok közül nyerni.