Ősz elején a Folly Arborétumban

A csodás indián nyárt kihasználva, kirándulni mentünk a Balaton-felvidékre. Már az odavezető út is gyönyörű, a napfényben fürdő táj, a színesedő őszi lombok, és szüretre váró szőlőtőkék kísérték utunkat. Élvezet volt nézelődni, és a kötelező Káptalantóti piacozás után alig vártam, hogy megérkezzünk Badacsonyörsre.

Ez a kicsiny Balaton parti település szinte kincseket rejteget a hegyoldalban.  Több mint száz évvel ezelőtt, Dr. Folly Gyula alapította az arborétumot, melyet ma a negyedik generáció Folly Judit és Réka visznek tovább. Az üknagyapa bizonyára büszke lenne a lányokra, hiszen a csodásan ápolt, rendezett arborétumot friss gondolatokkal, pályázati segítséggel és sok munkával tették kuriózummá.

Ritka az ennyire átgondol, szervezett botanikus kert, ahol egyaránt jól érezheti magát a kirándulni vágyó természetszerető, a kellemes sétát óhajtó idősebb generáció, a játszótérre vágyódó gyermek,  vagy egy jó pohár bort kívánó ember. Itt mindent megtalál, izgalmas utakat, játszóteret, kilátót (igaz, az most ideiglenesen nem látogatható) növényritkaságokat, csodálatos fenyőket, sok szép virágot, árnyas padokat, hintaágyat, kézműves bort és szörpöket.

A rendkívüli Balatoni panorámát szinte minden pontról élvezhetjük, egész évben, hiszen az arborétum télen-nyáron nyitva áll a látogatók számára. A belépő 1200 Ft egy főre, de ha kissé sokalljuk, később megértjük mi mindenre fordítják. Igazán ápolt, gondozott szépséges helyen sétálhatunk, pihenhetünk.

Az arborétum egy része már az erdőben folytatódik, a kitáblázott nehéz úttól pedig ne ijedjünk meg, inkább a kisgyermekesekre vonatkozik. Viszont csodás sziklák mellett mászhatunk föl a legmagasabb pontra. Az arborétum melletti túraúton a Salföldi kolostor romjaihoz tudunk gyalogolni, a szemben lévő Kis örsi templomromot pedig szintén érdemes felkeresni, ha már itt járunk.

A kert elhelyezkedése kiváló, a Kis-örsi hegy szép kaptatóin feljutva elénk tárul a Balaton panorámája, a Badacsony, és a környező szőlők, kis templom látképe. Kihagyhatatlan élmény. A tulajdonosok színes programokkal gazdagítják a hétvégéket, a holdfényes sétán át a koncertekig, sajt- és borkóstolóig. Az egész arborétum, a Kis-örsi hegy a Balatoni Tájvédelmi Körzet része, fokozottan védett terület. Nem is csoda, hiszen elképesztő hogy a világ minden ciprus faja megtalálható itt. Rendkívül érdekes ágakat, tobozokat, terméseket nézegethetünk, megpihenhetünk árnyas pihenőkben, és csodálhatjuk a természeti szépségek mellett az ember alkotta gyönyörű kertet is. Ritkaságaival, egzotikus fáival egészen lenyűgöző kis csodát alkotott a Folly család, melyben egész szívük is benne lüktet.

Sétám alatt végig az járt az eszemben, hogy ide vissza kell jönni télen is, tavasszal is, minden évszakban, hiszen mást mutat a hótakaróval, a színes őszi levelekkel, vagy a rügyező tavaszi bimbókkal.  Csodálatos lehet itt az évszakok változása,  ahogy a boraik is ígéretesek. Egyenlőre egy Boróka névre hallgatót választottam, még nem kóstoltam, de ígéretes.

Az arborétum meglátogatását, mindenkinek jó szívvel ajánlom, nem fog csalódni ha szépen szeretne látni, a természet és ember együtt alkotott egy ritka kis ékkövet itt a Balaton partján, a Kis-örsi hegyoldalban.