Vértessomló szépségei

Vértessomló egy kis falucska a Vértes ölelésében, 20 km-re Tatától és 50 km-re Székesfehérvártól. A szomszédos zsákfalu, Várgesztes, bizonyára többeknek ismerős, én is többször jártam ott, mikor még látogatható volt a vára. Átutaztam Vértessomlón, de eddig nem volt alkalmam a falu szépségeit megismerni. Most, a karantén ideje alatt, sokat járok a természetbe, s főként olyan helyeket keresek fel, ahol kevés emberrel találkozom, amelynek látnivalói, környezete szép, ám kevésbé ismert.

Vértessomló azért lett a célpontom, mert Tatáról Székesfehérvár felé autózva már többször láttam az egyik hegy (Nagy Somló-hegy) tetején a fehér kilátót, melyet mindig bakancslistára tettem. Most jött el az ideje, hogy megnézzem.

Már a falu is belopta magát azonnal a szívembe, ahogy végigmentem rajta, nem kell elkanyarodni Várgesztes irányába, hanem egyenesen kell menni végig, amíg meg nem látjuk a kilátó táblát. Amint megvan, megtaláljuk a temetőt, mellette a parkolót. Itt hagyjuk az autónkat, és gyalogosan induljunk tovább a hegyek felé. Eleinte kis sünös táblák mutatják az utat, azután a piros háromszög jelzést kövessük.

Nagyon szép fekvésű a falu, és itt a temető mellett hatalmas árok van, mely fölött átlátunk a Kegytemplom felé. De most még a kilátóba indulunk először, helyes kis táblákat kell követnünk, nem fogunk eltévedni. A temető parkolójától a kilátóig nem több a táv 2 km-nél, végig emelkedőn megyünk, kényelmesen, csak az utolsó rész meredekebb picit.

A kilátót tériszonyosoknak kifejezetten ajánlom, hiszen az épületen belül kell kis létrákon felmászni, az egész nem több, mint három emeletnyi, és mivel a kilátó tetején magas fal vesz körül minket, nincs tériszonyos érzés.

Van viszont remek kilátás, körben a Vértes erdei, hegyei, halastavak, Tata, Környe van alattunk, ha kizöldül a természet, biztosan fokozódik a látvány szépsége. A Vértes mellett a Gerecse is megjelenik, szép körpanorámában gyönyörködhetünk. Láthatjuk Tatabányát, a Szelim barlangot, és a Turul madarat. Sajnos a Vitány várat nem tudtam felfedezni, pedig a közelben van, és már sokszor kirándultam oda is.

Néhány kiránduló tűzte ki célul a Somló hegyi kilátót, így biztonságosan túrázhattunk.

A kilátó mellett padok asztalok, tűzrakóhely van kialakítva, akár hosszabb időt is el lehet itt tölteni.

A Somló hegyi kilát ó a 315 méteres Nagy Somló hegy tetején található, hatszög alakú, és kőből épült fehérre van festve, így messziről láthatjuk a hegy tetején.

A kilátóból visszatérve, a temető másik oldalán a sétányon folytattuk a falu nevezetességeinek megnézését, a Kegytemplomhoz szép parkon át vezet az út. Van Kálvária, mely egy másik kisebb hegyre visz fel, és van a templom dombja, mely romantikus hóvirágos, meghitt kirándulóhely. A templom és Kálvária között egy szakadék teszi látványossá a környezetet.

A Sarlós Boldogasszony tiszteletére felszentelt Kegytemplom, régi Eszterházi birtok területén található, már az 1700-as években is állt itt kápolna. A 2011-es földrengés megrongálta a templomot, melyet nemrégiben Leader támogatással újítottak föl. Nagyszerű hely, a templom környékén Szűz Mária képek, játszótér, ápolt gondozott terület található, hatalmas több százéves fákkal. Mindenképpen megér egy kirándulást!